Selasa, 31 Mei 2011

Sasuke Malaysia & Malaysia Freerunning Challenge 2011

Pada 27-29 Mei 2011 yang lepas telah berlangsungnya Hari Belia Negara: Himpunan Sejuta Belia di Putrajaya. Hari Jumaat 27 Mei tu aku sempat la jugak pergi round sikit2 kat booth tentera tengok kereta kebal, senapang, meriam, helikopter tentera dan macam2 lagi la sebab diorang buat kat depan ofis aku je. Tapi yang lagi 2 hari tu aku tak dapat pergi sbb adik ipar aku tunang so aku kena balik ke Besut. Tapi bila aku balik sini, aku dapat tau yg kat Hari Belia tu ada 2 event yang aku rasa kesal sikit sbb termiss tak dapat nak tengok. Event tu adalah Sasuke Malaysia dan juga Malaysia Freerunning Challenge.

1. Sasuke Malaysia
Stage Sasuke @ Ninja Warrior versi Malaysia telah dibangunkan depan Palace of Justice Putajaya. Kalau tak tau apa Sasuke @ Ninja Warrior ni, ia boleh dikatakan mcm satu game show atau extreme sports yg terkenal kat Jepun dan juga Amerika, boleh baca kat sini. Sasuke ni mmg sangat mencabar ketahan fizikal dan mental peserta di mana semua halangan/obstacle mmg mencabar. Peserta perlu lepas 3 stage, setiap stage ada halangan yang semakin lama semakin susah, lepas tu dah lepas ketiga2 stage baru la pergi ke Final stage. Tapi apa yg aku tengok paling penting diorang perlu ada tangan yang sangat kuat untuk menampung berat badan peserta dalam tempoh yang lama sbb aku tgk byk obstacle yg menggunakan tangan. Kat bawah ni contoh rancangan Sasuke Japan oleh salah seorang peserta lagenda Sasuke Japan iaitu Makoto Nagano:
Hebatkan? Untuk Sasuke Malaysia ni hanya satu stage je lepas tu terus gi final stage, itupun tahap kesusahannya tak macam Jepun punya, mungkin sbb ni just episod pengenalan. Pemenang cabaran Sasuke Malaysia akan dihantar utk menyertai Sasuke Japan. Setakat ni aku pun tak tau sape menang, sape yang lepas, tapi ada info mengatakan ia akan keluar kat TV mungkin dalam bulan 8 sempena Hari Kemerdekaan, tapi tak tau channel berapa. Ni adalah contoh peserta yang telah berjaya dirakam oleh YTVMalaysia.
Macam mana? Mencabar tak? Ni baru stage 1. Aku pun harap aku dapat masuk sbb dari kecik aku minat benda2 extreme mcm ni walaupun aku tau mungkin takkan lepas pun Stage 1. Tapi kalau tak dapat masuk pun aku harap ada peserta dari Malaysia yg berjaya at least pergi ke Stage 3 bila pergi kat Sasuke Japan nanti. Seriusly, tahap fitness orang Jepun dan orang Malaysia mmg berbeza, tak tau ada tak orang Malaysia yg boleh buat macam Makato Nagano tu. Mungkin saudara di bawah ni boleh membawa cabaran dari Malaysia manalah tahukan...

2. Malaysia Freerunning Challenge

Freerunning, parkour, freerunning, parkour? Freerunning dan parkour nampak cam sama tapi ada beza sikit. Aku pun maleh nak ulas panjang2 korang baca la sendiri kat link wikipedia aku bagi tu, cuma secara ringkasnya:

- Free running uses acrobatic moves to respond with buildings and their environment in an emphasis on asthetics and athletics.

- Parkour is more about being able to quickly escape and evade pursuers using free running techniques to access the inaccessible.

So freerunning dan parkour ni selalulah dikaitkan sekali sbb selalunya akan dicombinekan freerunning dan parkour. Perkataan dan juga sukan parkour ni berasal dari Perancis. Aku selalu enjoy video2 freerunning dan parkour ni kat Youtube dan selalu teringin nak buat mcm tu, tapi nak buat mcm mana umur dah lanjut badan pun tak fit. Ni salah satu video parkour yg mat salleh selalu buat:
Nampak macam senang je diorang buatkan. Aku minat betul2 gaya2 akrobatik mcm front flip dan back flip tu, kalau aku dapat buat mmg cool gila. Then aku pun pernah terfikir rasa2 ada tak orang Malaysia yg boleh buat mcm tu, lari2 kat tengah bandar KL, lompat bangunan sana sini. Bila aku dapat tau pasal Freerunning Challenge kat Hari Belia tu aku pun search kat Youtube, dan tak sangka, ramai belia2 kita yg dah lama pun berkecimpung dalam Freerunning dan Parkour ni, aku je tak tau... dan tak kurang hebatnya berbanding mat salleh, cuba tgk je video pemenang Freerunning Challenge ni iaitu saudara Zulfakar dari team Shimura Runners:
Hebat tak? Selamba gila dia pusing2 badan mmg aku kagum. Betul2 tak sangka ramai juga anak2 belia kita yg hebat2 mcm ni... Aku harap sukan2 mcm ni akan menjadi lebih glamer dan mendapat tempat dikalangan belia2 muda kita. Dan aku jugak berharap dapat buat benda2 cool mcm ni, dulu waktu sekolah boleh la jugak buat front flip sbb masuk silat dulu.

Dan aku percaya, dengan Sasuke + Freerunning + Parkour ni, Ninja moden atau Urban Ninja boleh wujud dimuka bumi ini macam video ni:
 

Macamana best tak? Kalau best layannnnn... Kalau tak best layaaaann jugak heheheh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...