Jumaat, 17 Jun 2011

Ulasan / Review Maharaja Lawak 2011 - Minggu 12

Maharaja Lawak malam ni merupakan penentuan bagi 5 peserta sebelum ke final minggu depan. Dijangkakan satu peserta akan keluar malam ni dan 4 yang lain akan pergi ke final. Dijangkakan juga jika ada penyingkiran malam ni, R2 berkemungkinan besar akan meninggalkan pentas Maharaja Lawak dan kesemua big 4 iaitu Jozan, Jambu, Sepah dan Nabil akan ke final. Kalau nak diikutkan kesmua big 4 memang sangat layak untuk ke final dan kalau semua dapat pergi ke final, ia merupakan rancangan Maharaja Lawak/Raja Lawak yang paling best sepanjang ia diadakan selama 5 tahun ni.


Hari ni dalam siri Jelajah Maharaja Lawak yang terakhir akan diadakan di Stadium Tertutup MBJB, Johor Bahru. Mengikut pengumuman daripada Astro, pas masuk percuma telah habis diberikan. Stadium memang sesak gila, berebut2 orang nak dapatkan pas. Asalnya sorang leh amik 2, last2 sorang leh amik 1 je... Tak sangka populariti Mahajara Lawak ni memang melampau2. Harap orang2 JB semuanya sporting2 belaka cam kat Kuantan jugak yang sporting dan support semua peserta ML. Gambar diambil daripada fan page official Maharaja Lawak.


Dalam ulasan aku minggu lepas sedikit sebanyak telah menimbulkan kontroversi sampaikan lebih 80 komen. Sebab apa, boleh tengok balik ulasan saya minggu lepas tu, saya malas nak ulas balik kat sini. Ada yg sokong, ada yg setuju, ada yang tak puas hati, ada yg memaki2 hamun... Takpe itu semua lumrah dunia, saya terima je dengan hati yang terbuka. Dekat fan page ML pulak kalau dulu fan Jozan VS Jambu, sekarang ni dah jadik perang fan Jozan VS Sepah sebab kedua peserta ini menunjukkan persembahan yang baik minggu akhir2 ni berbanding Jambu dan Nabil.

Dan ditengah2 kemeriahan Maharaja Lawak ni, timbul spekulasi yang menyatakan berkemungkinan hadiah bagi juara dinaikkan daripada RM300,000 ke RM400,000. Adakah ini bermaksud akan hadiah ke-4 di mana hadiah kedua dinaikkan ke RM300,000, ketiga RM200,000 dan ke-4 RM100,000? Kalau betul terima kasih pihak Astro sebab bagi saya kesemua big 4 layak untuk mendapat hadiah, rasa tak best pulak kalau ada sorang yg tak dapat hadiah. Lagipun untuk ML ni aja mesti Astro dah kaut untung banyak punya, dengan langganan pakej Mustika untuk tengok ML, dengan undian yang diorang dapat sejak minggu pertama. Ni dah minggu ke-12, yang pasti jumlah undian keseluruhan yg diorang dapat sepanjang ML mesti lebih daripada AF9 ataupun masa zaman Mawi AF3 dulu.

So untuk minggu ni saya akan cuba menilai persembahan peserta dengan adil dan saksama tanpa bias kepada mana2 peserta. Saya hanya akan menilai peserta dan membuat beberapa rumusan dan analisa sebelum kita pergi ke final minggu depan. Tapi saya tidak akan sama sekali mempengaruhi anda pembaca yg budiman semua untuk undi mana2 peserta. Korang semua teruskan undi dan menyokong peserta pilihan anda, sbb bagi saya keempat2 peserta deserve to win. Namun saya sebagai manusia biasa hendak membuat pengakuan yang walaupun saya suka kesemua big 4, namun ada satu peserta yang saya paling suka dan kalau boleh saya nak peserta tersebut menjadi Juara Maharaja Lawak yang julung2 kali diadakan ni... namun saya tak boleh bagitau sekarang siapa sbb nanti orang cakap saya bias pulak :). Saya akan bagitau dalam ulasan minggu final nanti selepas kita semua dah tahu siapa yang akan ditabalkan sebagai Juara.

Apa2pun sambil2 menunggu Maharaja Lawak malam ni, jom kita imbas kembali persembahan kesemua big 4 semasa zaman kegemilangan mereka di Raja Lawak. 

1. Kumpulan YoYo a.k.a Jozan (5 tahun lepas di Raja Lawak Musim 1)


Pertama kali Johan dan Zizan digabungkan dalam Raja Lawak musim 1, tak ingat minggu keberapa untuk buat sketsa secara berkumpulan. Saya ambil persembahan ini sbb ini satu2nya persembahan mereka secara berkumpulan dalam Raja Lawak. Masa tu nama kumpulan bukan Jozan cam sekarang tapi YoYo. Walaupun baru pertama kali digandingkan tapi nampak mmg sangat serasi. Corak persembahan tak banyak berubah dari dulu sampai sekarang, cuma rambut, badan dah naik sikit tu je kot. Kalau diorang buat lawak ni masa Maharaja Lawak pun konfirm orang gelak jugak.

2. Kumpulan JoPer a.k.a Jambu (5 tahun lepas di Raja Lawak Musim 1)


Yus dan Tauke pertama kali digandingkan dengan nama JoPer (Johor dan Perlis). Takde orang upload video persembahan ni kat Youtube, nasib ada orang upload kat Metacafe. Merupakan trademark mereka yang pertama iaitu Jinkaliwa Jinkalak yang sampai sekarang masih orang ingat. Seperti Jozan, mereka juga serasi dan ada chemistry walaupun digandingkan pertama kali. Mungkin sbb seperti Johan dan Zizan yang umur mereka berdekatan, faktor yang sama juga bagi Yus dan Tauke yang menyebabkan diorang boleh serasi dan lawak mereka mempunyai genre yang sama.

3. Ahmad Nabil Ahmad (4 tahun lepas - persembahan kedua di Final Raja Lawak Musim 2)

 

Nabil masa zaman2 Raja Lawak dulu mmg nampak innocent. Siapa sangka nasib seorang Mat Despatch boleh berubah menjadi juara Raja Lawak. Persembahan kedua Nabil waktu final Raja Lawak 2 memang kelakar, dia cerita pasal waktu zaman kecik2 dan berangan bila dah besar nak jadik apa. Persembahan pertama dia yang jadik Drakula pun best, tapi aku choose persembahan ni utk dipertontonkan sebab persembahan dia yang ni mirip kepada persembahan dia yang lain2, bercerita pasal diri sendiri, mat despatch, dan lain2. Aku tak tau mungkin aku sorang je tapi aku lagi suka kalau Nabil yang sekarang buat lawak macam dulu2 balik, lebih down to earth, cerita pasal diri sendiri, kerja dia, pasal awek, kenangan waktu budak2.

 4. Kumpulan Sepah (3 tahun lepas - persembahan kedua di Final Raja Lawak Musim 3 ) 


Ni merupakan persembahan kedua kumpulan Sepah waktu final Raja Lawak 3. Aku pilih persembahan yang ni sbb dia mirip dengan kebanyakan persembahan dia dulu dan sekarang yang lebih berbentuk kemelayuan. Persembahan ni bagi aku mmg lengkap, dengan joke sinis yg penuh dengan nilai moral, ditambah dengan persembahan muzikal yang menghiburkan, lawak yg dalam masa yg sama boleh buatkan orang insaf, ditambah dengan kostum dan prop membantu sketsa. Kalau persembahan ni ada kat Maharaja Lawak mesti aku dah bagi rating ROTFLMAO+ sbb memang lengkap.


Semua 4 peserta ni hebat2kan dan masing2 berada dalam kelas yang tersendiri. Dan kalau tengok walaupun ada peningkatan dari segi showmanship, idea, bahan dan isi kandungan namun corak persembahan mereka tak banyak berubah dengan genre lawak yang masih lagi sama, Jambu dengan lawak2 gaya, mimik muka dan kostum, Jozan dengan lawak spontan, bersahaja, Sepah dengan lawak kemelayuan dan Nabil dengan lawak bercerita dan stand up comedian. Setiap peserta mempunyai kekuatan pada genre masing2.

So korang macamana? Dah tengok semua persembahan lama diorang kat atas? Sekarang aku nak buat satu SIMULASI FINAL MAHARAJA LAWAK. Dengan tidak mengambil kira populariti ataupun persembahan minggu2 lain, katakan persembahan final ML nanti adalah seperti 4 video kat atas tu, siapakah yang korang rasa yang paling LAYAK menjadi Juara? Sila nyatakan peserta mana dan nyatakan sebab apa anda rasa perserta tersebut paling layak menjadi juara di kotak kat bawah...

Malam ni merupakan malam yang sangat kritikal, persembahan malam ni akan menentukan siapa yang masuk final nanti. Kalau 4 orang OKlah dah confirm big 4 semua masuk, tapi kalau katakan 3 orang je masuk 2 orang tersingkir, nampaknya salah seorang daripada big 4 akan terkeluar. Tak dapat aku bayangkan persembahan Maharaja Lawak tanpa salah seorang daripada Jozan, Jambu, Sepah atau Nabil.

What The Fish??? 2 penyingkiran??? Damn... jangan buat lawak Astro... aku nak semua big 4 masuk final! Kedudukan terkini sebelum persembahan bermula:
1. Jozan - 32%
2. Nabil - 23%
3. Sepah - 22%
4. Jambu - 19%
5. R2 - 4%
Minggu ni ada 2 pusingan mcm minggu lepas, pusingan pertama tema bebas dan pusingan kedua tema bergandingan dengan pelawak undangan.

Meter tahap kelawakan:
- HEH : Nak gelak boleh, tak nak gelak pun boleh.
- HEHE: Bolehlah sikit2 gelak kesian.
- HAHA: Persembahan yg agak menghiburkan, boleh tahan.
- LOL: Lawak la jugak, rugi tak tengok.
- LMAO: Memang sangat lawak sampai ketawa terbahak2.
- ROTFLMAO: Paling lawak tahap gaban sampai pecah perut dan berguling2 atas lantai.

PUSINGAN PERTAMA

1. Sepah (Laugh-O-Meter: ROTFLMAO)
Nampaknya Sepah buat lawak makanan diorang iaitu yang berbentuk kemelayuan lagi. Topik sketsa mereka kali ni adalah pasal khatan ataupun sunat. Jepp jadik bapak, Mamat jadik mak, Shuib jadik cucunya Boboy yg kena sunat. Secara overall memang lawak, ada banyak punchline yang menarik mcm ulat bulu masak asam pedas, Dafi puasa tak? Cuma aku ada rasa kurang selesa sikit sbb masih ada selit lawak2 yg menggelikan mcm korek idung masuk mulut, bau lagi daging dia, ada kulit dan juga ada part yg bagi aku mcm sensitif sikit bab Accapan, Sathiya dan Ali Mamak tu. Masa tgk tu rasa mcm lain mcm sikit tapi bila rupa2nya Ali Mamak ada kat situ masa persembahan kedua R2, aku rasa OK sbb mungkin dia dah cakap kat Ali Mamak backstage nak bahan dia. Tapi apa2pun hope semua just take it as hiburan sahaja ye. Pembukaan gelanggang Maharaja Lawak yang sangat best.

2. Nabil (Laugh-O-Meter: ROTFLMAO)
Aku rasa Nabil sangat best malam ni. Satu lagi kekuatan dan kelebihan Nabil sejak Raja Lawak dulu adalah berlakon sketsa sebagai jurujual. Kali ni buat sketsa penjual CD/VCD cetak rompak tak berapa halal. Spiderman minggu lepas pun nak ikut lagi hehehe at least Nabil ada peneman. Lawak betul tajuk2 VCD haram dia, citer action Mail Lambung Kene Lambung, Hantu Mak Limah Balik Rumah Man Laksa di Kala Bulan Mengambang, cerita paling sedih kalau sensitif kena standby Sensodyne (haha takde orang gelak tapi aku rasa lawak gila sbb Sensodyne tu utk gigi sensitif), nak nangis kene guna gebor, tajuk citer Jablai - Jarang Dibelai. Ending dia mmg superb, boleh convert gerai VCD cetak rompak jadik gerai Otak2 Kempis, mmg kreatif. Apa2pun orang JB mmg sangat sporting... This is best bro.

3. R2 (Laugh-O-Meter: LMAO)
Buat sketsa pasal 2 orang kawan tengah memancing. Bagi tips cara memancing,citer pasal masalah dengan bini, kalau tak dapat ikan beli je kat pasar, tapi dibelinya ikan masin, kenapa tak beli je keropok ikan. Banyak lagi punchline2 lain yang menarik macam seminggu sekali je keluar, hari Rabu dengan Khamis, atuk dengan nenek Rahim kongsi gigi palsu. R2 tak mengecewakan minggu ni.

4. Jozan (Laugh-O-Meter: ROTFLMAO)
Ingat lagi dengan watak Ah Chai yg selalu dilakon oleh Johan? Kali ni Ah Chai pulak jadik gangster macam Mael Lambung. Jozan membawa sketsa pasal seorang DJ Radio Erabersinar FM rentak suka hati anda, Mohd Fadzli Mohd Yusof yang tengah on air lepas tu dikacau oleh Ah Chai gangster mintak hutang, pakai baju Pink lak tu mcm kumpulan Jambu dah hehehe... Banyak punchline yg sangat lawak mcm hoi Fadzli Zainal, Yusof ke Zainal takde pedulii... Aku pedulii apenyee... utang bayar laa lari2 la, yong tau fuuu... Itu dia lagu terbaru dari Nasir Bilal Khan (bila masa dia menyanyi pulak hahaha). Yang bestnya Ah Chai leh jadik David Teoh... bukan janda tapi dara... bukan janji pastinya adoi... Citer Kongsi bukan citer gaduh punya, tajuk asalnya Gong Xi Fa Chai... cerita cinta tak yah hero2 punya, Cintai Sungai Kita.

5. Jambu (Laugh-O-Meter: ROTFLMAO)
Lawak rancangan bual bicara bermula dari sekarang. Persembahan yang lepas2 ni semua sama je pasal rancangan bual bicara. Lawak bual bicara juga merupakan makanan kumpulan Jambu jugak yang mana sebelum ni dah 2 kali buat lawak rancangan Ape Pun Tak Boleh. Kali ni rancangan kuiz yang paling merepek iaitu Kau Salah, Kau Menang. Tauke mcm biasa sebagai hos rancangan dan Yus memegang dua watak peserta kuiz iaitu Mail Lompat dan Cobra. Yang lawaknya tagline Mail Lompat tunggu kejap la, Cobra pulak walaupun muka ganas tetiba pulak jadi sensitif. Tagline dia kau jgn nak kurang ajar dengan aku hahahaha. Segmen kuiz pertama ntah dari filem hindustan mana ntah tapi jawapannya KL Gangster. Hadiah2 dia lagi la lawak, tempat pertaman tiket penerbangan pergi tak balik2 ke pulau pandan jauh ketengah, gunung daik bercabang tiga, hancur badan dikandung tanah, budi yang baik apa pun tak boleh. Rasa ada hadiah kedua kalau tak silap ikan kekek mak iloi2 tapi sound tetiba jadik slow.


PUSINGAN KEDUA

1. Sepah feat Yasin (Laugh-O-Meter: ROTFLMAO)
Jeng jeng jeng kali ni kumpulan Sepah buat pasal rancangan forum bual bicara yg bertajuk Manisnya Kurma Ini yg dihoskan oleh suami isteri, Shuib dan Jepp. Rancangan ni diadaptasi daripada rancangan Semanis Kurma di TV9 yang dihoskan oleh pasangan suami isteri Ustazah Siti Nor Bahyah dan Ustaz Wan Akashah. Tajuk forum adalah Hari Bapa, siap ada pantun anak kuda panjat pokok kelapa, hari ini kita cerita pasal Hari Bapa. Siap ada trademark baik punyer... Jepp cakap banyak siap semput lagi, kan abg dah cakap kalau nak cakap jangan senafas... Hai sempuuutt... Tetamu jemputan merupakan anak yang soleh iaitu Mamat dan bapaknya yang dah nak mati iaitu Yasin. Pakcik taknak datang dia yang bawak. Mamat pulak tak nak pergi belajar kat luar negara sebab kelas yg ditawarkan ada kat sini, kelas memandu. Secara keseluruhan mmg sangat lawak, cuma harap2 Ustaz Bahyah atau peminatnya jgn la amik hati ye... semua just utk hiburan je.

2. Nabil feat Bob Kuman (Laugh-O-Meter: ROTFLMAO)
Untuk persembahan kedua oleh Nabil ni masih lagi rancangan bual bicara iaitu Sihat Tak Saya. Siap ada sound track Black Eyed Peas - Dirty Bit. Nabil sebagai hos rancangan pakai siap pakai kostume orang gemuk dengan Bob Kuman sebagai selebriti jemputan. Tang Nabil duduk siap tergolek kerusi tu memang lawak. Bob nak duduk tak dibaginya, tak payah duduk lah saya tau mmg tak muat hehehe. Nak mengacara pun mengah je, malas je. Dengan tips jaga pemakanan kena cukup, vitamin, multi vitamin (mati dah vitamin tu), dedak, selipar getah. Last2 tu Nabil siap bukak baju seluar sampai tertanggal cawat, kalau badan betul dah bogel dah tu. Dan sukan olahraga yang Bob pegang rekod tu rupanya2 sukan Hula Hoop, kalau mcm ni 3 tahun pun tak jatuh. Memang terbaik Nabil dengan Bob.

3. R2 feat Ali Mamak (Laugh-O-Meter: ROTFLMAO)
Aaaa ni pun berkenaan rancangan iaitu forum perdebatan yang bertemakan peranan bapa lagi penting dalam rumahtangga, saya bangkang, belum lagi hehehe. Masa Ali Mamak masuk kena hey tambi. Lepas tu kena lagi pembangkang di sebelah kiri saya dari Bangla. Kumpulan R2 kali ni menggunakan sepenuhnya 'kelebihan' pada Ali Mamak utk dijadikan bahan dalam membantu persembahan mereka. Lopez sebagai pengacara dan Rahim sebagai pencadang. Ali Mamak tak habis2 nak bangkang belum sampai turn pun. Masa Rahim cakap Tuan Pengerusi Majlis yang bijaksana, Lopez jawab mana aku tahu, rasanya dia tersalah cakap, yg betulnya mana ko tahu? Tapi mmg Ali Mamak byk kena bahan, pembangkang yang mendung, pantun hitam-hitam, hilang gelap, awak kalau nak menang jgn usik hal peribadi. Punchline lain yang lawak, saya mencadang untuk membangkang, bapak negara takde, bapak takkan takde, ada time bergaduh je, kepala bapak kau hahahahaha. Ali Mamak mmg sportinglah.

4. Jozan feat Linda Onn (Laugh-O-Meter: ROTFLMAO)
Rancangan bual bicara lagi, kali ni rancangan budak2 mcm Tom Tom Bak iaitu Ong Ong Bak... Zizan dan Johan jadik peserta kanak2 adik Qusairy dan Huzaimy manakala Linda Onn jadik pengacara. Segmen pertama apa maksud bagai itik pulang petang, sekali Johan buat suara Donald Duck mmg kelakar gila. Zizan pulak buat bunyik anjing sbb rumah dia ada anjing je takde itik. Soalan kedua apa makna kaki ayam, Johan tak suka kaki ayam, kita suka nasi ayam. Zizan pulak kaki ayam bukan ayah kita, ayah kita kaki perempuan. Mamat Khalid pun terlibat jadik ayah Johan. Zizan siap nak peluk Linda Onn sedih mak dah takde, sekali Johan nyampuk ini berlakon kalau betul2 aku pun nak. Seterusnya segmen bunyi, Johan buat bunyi katak sbb kucing dia makan katak, bunyi ular Zizan buat bunyi anjing lagi sbb rumah dia ada anjing je. Tapi yg best 1Malaysia dah tau kak linda dah putus dgn Fahrin hehehe... Chemistry antara Linda Onn dengan Jozan mmg best.

5. Jambu feat Acong Sweetchild (Laugh-O-Meter: ROTFLMAO)
Alamak... masih lagi rancangan bual bicara, tapi utk Jambu ni kali kedua sbb persembahan pertama dia pun rancangan bual bicara jugak. Sekali lagi bergandingan dengan Acong Sweetchild, kali ni diorang buat rancangan Benda Boleh Setel, sebuah rancangan pasal mistik dan hantu2. Acong sebagai Cikgu Hashim datang nak mintak tolong buang saka dia iaitu Yus yang baru 7 jam mendamping dia. Saya bau halwa lah tetiba je hahahaha. Dahla saka berkemban. Part yang Tauke kena angkat n kena campak ngan saka Yus pun lawak. Kalau nak ikutkan kira kreatif lawak diorang, siap saka tu halimunan pada si Tauke. Last sekali Acong tipu Tauke pakaikan gelang dan suruh terima saka dari dia hehehehe.

Peserta terkeluar minggu ke-12: R2
Peserta yang pergi ke Final: Jozan, Sepah, Nabil dan Jambu (Imuniti Juri)

Kesimpulan:

Bagi aku minggu ni paling puas hati selepas minggu lepas average rating utk persembahan kesemua peserta adalah ROTFLMAO. Cuma tak tau kenapa minggu ni byk peserta guna idea rancangan bual bicara, mungkin sebab bila jadi pengacara paling jalan paling senang nak buat lawak. Semua big 4 termasuk R2 dah buat persembahan yang sangat terbaik, sesuai dengan minggu kritikal sebelum final, cuma malangnya R2 tersungkur. Jambu pun ikutkan terkeluar juga, tapi biasalah Astro kan penuh dengan drama dan kejutan, juri gunakan imuniti pada Jambu untuk melayakkan diri ke Final minggu depan di Stadium Melawati, Shah Alam.

So siapakah yang paling layak untuk menjadi juara Maharaja Lawak? Seperti yang aku cakap kat atas, aku tak nak pengaruh sape2 utk undi sape2, tapi aku akan buat beberapa analisa dan statistik persembahan semua big 4. Table kat bawah ni menunjukkan taburan rating aku untuk setiap persembahan bermula dari minggu pertama. Kalau tengok last persembahan semua peserta bagi aku adalah sangat memberangsangkan.


Minggu
Peserta
Jozan
Jambu
Sepah
Nabil
1
LMAO
ROTFLMAO
LMAO
ROTFLMAO
2
ROTFLMAO
LMAO
ROTFLMAO
ROTFLMAO
3
ROTFLMAO
LOL
LMAO
ROTFLMAO
4
LOL
ROTFLMAO
ROTFLMAO
ROTFLMAO
5
ROTFLMAO
ROTFLMAO
ROTFLMAO
LMAO
6
LOL
ROTFLMAO
LMAO
LMAO
7
LMAO
ROTFLMAO
LMAO
LOL
8
ROTFLMAO
LMAO
ROTFLMAO
LOL
9
ROTFLMAO
ROTFLMAO
LMAO
LOL
10
LOL
LOL
ROTFLMAO
HAHA
11 - 1
ROTFLMAO
LMAO
ROTFLMAO
ROTFLMAO
11 - 2
ROTFLMAO
LMAO
ROTFLMAO
LMAO
12 - 1
ROTFLMAO
ROTFLMAO
ROTFLMAO
ROTFLMAO
12 - 2
ROTFLMAO
ROTFLMAO
ROTFLMAO
ROTFLMAO

Jadual berikut pula merupakan taburan jumlah terkumpul rating yang diperolehi oleh setiap peserta. Dengan mengira rating ROTFLMAO+ yang pernah Jozan dapat sebagai ROTFLMAO, pesertas yang paling terbanyak persembahan yang terbaik adalah Jozan dan Sepah sebanyak 9, diikuti dengan Jambu 8 dan Nabil 7. Sepah pula masih mengekalkan peserta yang paling konsisten dengan hanya ada rating LMAO dan ROTFLMAO.


Peserta
Rating
Jumlah Minggu
HEH
HEHE
HAHA
LOL
LMAO
ROTFLMAO
Jozan
0
0
0
3
2
9
12
Jambu
0
0
0
2
4
8
12
Sepah
0
0
0
0
5
9
12
Nabil
0
0
1
3
3
7
12
 

Ranking aku untuk persembahan peserta minggu ni untuk PUSINGAN 1:

1. Jozan - ROTFLMAO
2. Nabil - ROTFLMAO
3. Sepah - ROTFLMAO
4. Jambu - ROTFLMAO
5. R2 - LMAO

Ranking aku untuk persembahan peserta minggu ni untuk PUSINGAN 2:

1. Sepah - ROTFLMAO
2. Jozan - ROTFLMAO
3. Nabil - ROTFLMAO
4. Jambu - ROTFLMAO
5. R2 - ROTFLMAO

Jadual kat bawah pula merupakan ranking yang aku bagi kat peserta untuk setiap minggu. Berdasarkan statistik ranking aku tu, Nabil bermula dengan baik namun tengah2 menurun dan naik semula. Jozan pula bermula dengan biasa2 je tapi semakin lama semakin naik. Sepah mcm biasa sangat konsisten dan ada kalanya naik tempat teratas. Jambu pula bermula biasa2 jugak, kat tengah2 menjadi sangat meletop namun akhir2 menurun balik.


Minggu
Peserta
Jozan
Jambu
Sepah
Nabil
1
4
2
3
1
2
1
4
3
2
3
2
7
3
1
4
5
1
3
2
5
1
3
2
4
6
5
1
2
3
7
4
1
3
5
8
2
4
1
5
9
2
1
3
4
10
3
2
1
4
11 - 1
1
4
3
2
11 - 2
1
4
2
3
12 - 1
1
4
3
2
12 - 2
2
4
1
3

So secara keseluruhan, seperti jadual kat bawah kalau tengok dari segi ranking pula, Jozan dah 5 kali menggungguli tempat pertama, Jambu 4 kali, Sepah 3 kali dan Nabil 2 kali. Namun Sepah tak pernah dapat ranking bawah dari tempat 3. Jozan, Jambu dan Nabil masing2 pernah duduk bawah dari no. 5.


Peserta
Ranking
Jumlah Minggu
< 5
4
3
2
1
Jozan
2
2
1
4
5
12
Jambu
1
6
1
2
4
12
Sepah
0
0
8
3
3
12
Nabil
2
3
3
4
2
12

Dan berikut adalah persembahan yang aku rasakan terbaik antara yang terbaik untuk setiap peserta bagi keseluruhan minggu:
  • Jozan - Minggu 11 Pusingan 1 (Zamri Rockers tengah layan TV baru)
  • Jambu - Minggu 9 (Orang asli Amazon datang rancangan temubual Apa Pun Takbleh feat Acong Sweetchild) 
  • Sepah - Minggu 8 (3 makcik kat majlis rewang terpotong kaki)
  • Nabil - Minggu 3 (Muzikal komedi piano lalat bos jahat, bos jahat)
Berdasarkan kesemua analisa dan statistik yang telah diberikan ini, siapakah yang anda akan sokong dan merasakan paling layak untuk menjadi Juara? Walaupun kebiasannya persembahan sebelum2 tidak byk membantu undian pada final kerana persembahan final lah yg biasanya akan menjadi kayu ukuran utama menentukan siapakah juara, namun at least sedikit sebanyak kenangan dan prestasi persembahan2 terdahulu dapat membantu peminat Maharaja Lawak membuat keputusan siapakah yang mereka hendak undi. Aku? Seperti yg aku bagitau kat atas, aku akan bagitau peserta favorite no. 1 aku minggu depan selepas tamat final Maharaja Lawak, tapi aku ada letak hint tersembunyi dalam ulasan aku minggu ni. Kalau rajin cuba la cari dan decode :).

So harapan aku, semoga yang terbaik akan menang, dan yang kalah pula bukannya tak bagus, cuma takde rezeki dan mungkin ada orang lain yang lebih bagus dari kita. Kalah menang semua adat pertandingan, yang penting kita buat yang terbaik untuk memberikan persembahan yang terbaik. Last sekali sedikit panduan untuk mengundi:
  • Undilah Jozan sekiranya anda minat pada populariti mereka dan suka lawak2 bebentuk slapstik, spontan, pengacaraan dan mimic (ajuk gaya orang lain). Contoh pelawak yang bergenre hampir sama - Saiful Apek, Salleh Yaacob.
  • Undilah Jambu sekiranya anda minat pada lawak2 yg lebih dewasa, ganas, psiko, silent comedy, berkostum dan internationale. Contoh pelawak yang bergenre hampir sama - Mr. Bean, Allahyarham Din Beramboi. 
  • Undilah Sepah sekiranya anda minat pada lawak2 melayu yang penuh dengan unsur2 moral, budaya, adat, byk dialog dan sarat dengan penceritaan. Contoh pelawak yang bergenre hampir sama - Kumpulan Senario, Pi Mai Pi Mai Tang Tu. 
  • Undilah Nabil sekiranya anda minat pada stand up comedy yg penuh dgn idea kreatif, menguji akal, story telling dan byk interaksi dengan penonton. Contoh pelawak yang bergenre hampir sama - Harith Iskander, Afdlin Shauki.


***** UPDATED 19 Jun 2011 ******

Aku ni boleh dikira sebagai seorang yang mempunyai tahap humor yang tinggi. Aku boleh gelak kat apa jenis lawak pun, lawak bodoh ke, lawak merepek ke, lawak merapu ke, lawak Amir sekalipun aku boleh gelak. Tapi aku tengok kat komen banyak orang kutuk2 peserta A, tak suka peserta B, suka peserta C,  menyampah kat peserta D. Setiap orang yang dilahirkan di muka bumi ini adalah unik, takde seorang pun yang betul2 sama semua sikap dan sifatnya. Ada yang suka makan ayam tak suka ikan, ada yang tak suka ayam tapi suka ikan, ada juga yang suka ayam dan ikan.

Begitu juga dengan lawak... Lawak ni sangat subjektif, bergantung kepada siapa yang dengar lawak tu dan penerimaan otak mereka memproses lawak tu. Ada yang boleh gelak guling2 pada suatu lawak dan dalam waktu yang sama ada juga yang berkerut dahi sambil berfikir "Apa yang lawak sangat aku pun tak tahu". Sebab lawak ni pun banyak jenis dan bidang, dan mungkin ada yang suka lawak jenis A tak suka lawak jenis B, ada yang boleh terima lawak C tak leh terima lawak D. Jadual kat bawah adalah jenis/bidang lawak yang aku cari kat Internet yang dah rumuskan dan sesuaikan dengan persekitaran masyarakat dan negara kita serta kepakaran peserta2 big 4 dalam bidang masing2:


Jenis Komedi
Penerangan
Jozan
Jambu
Sepah
Nabil
Komedi Bisu
Komedi yang tidak menggunakan suara atau dialog, hanya bergantung kepada gerakan dan bahasa badan serta bantuan muzik latar dan bunyi efek
O
O
O

Komedi Deadpan
Komedi yang dilakukan dengan selamba tanpa mimik muka dan sebarang perasaan yang menunjukkan kelucuan

O


Komedi Fizikal
Komedi yang menggunakan gerakan, bahasa badan dan fizikal manusia dan menjadikan ia lucu
O
O


Komedi Gelap/Hitam
Komedi yang menyentuh hal2 yang gelap seperti kematian, mayat, keganasan, seram dan lain-lain

O
O

Komedi Intelektual
Komedi yang isi kandungan dan bahannya intelektual dan kadangkala sukar difahami dan memerlukan orang berfikir untuk memahaminya



O
Komedi Karakter
Komedi yang memerlukan pelawak memain atau melakonkan sebuah karakter ciptaan mereka
O
O
O
O
Komedi Lucah
Komedi yang bersifat double meaning atau lucah samada dari segi percakapan atau gaya fizikal
O
O
O

Komedi Mengajuk/Tiru Gaya
Komedi yang memerlukan pelawak mengajuk atau meniru gaya orang lain dan menjadikannya lucu
O
O
O

Komedi Mengejek
Komedi yang menjadikan sifat dan kelemahan orang lain atau diri sendiri sebagai bahan lucu
O

O
O
Komedi Musikal
Komedi yang menggunakan muzik samada dengan menggubah lirik atau lagu itu sendiri dan menjadikannya lucu
O

O
O
Komedi Pemerhatian
Komedi yang menjadikan kebiasaan masyarakat atau keadaan yang berlaku dalam kehidupan seharian sebagai bahan lucu
O

O
O
Komedi Permainan Ayat/Perkataan
Komedi yang menggabungkan 2 atau lebih perkataan atau menggunakan pantun, peribahasa dan simpulan bahasa
O

O
O
Komedi Prop/Kostum
Komedi yang memerlukan pelawak bermain prop, objek dan kostum dan menjadikan ia lucu
O
O
O
O
Komedi Romantis
Komedi yang mempunyai unsur-unsur romantis dan percintaan tanpa melibatkan unsur lucah
O
O
O
O
Komedi Sitcom
Komedi yang berbentuk drama yang kebiasaannya lebih panjang daripada sketsa dan mempunyai jalan cerita dan karakter dalam sebuah persekitaran


O

Komedi Sketsa
Komedi yang dilakonkan dalam bentuk sketsa pendek yang hanya lebih tertumpu kepada bahan lucu dan kurang jalan cerita
O
O
O
O
Komedi Slang/Dialek
Komedi yang menggunakan bahasa slang tertentu dan dialek negeri/bangsa tertentu
O


O
Komedi Slapstik
Komedi yang menggunakan kelemahan dan kebodohan diri pelawak, biasanya dilakukan dengan gaya dan aksi badan yang pelik
O



Komedi Spontan
Komedi yang pelawaknya beraksi dan berdialog secara spontan tanpa sebarang perancangan, kebiasaannya dalam pengacaraan
O
O


Komedi Spoof/Parody
Komedi yang dilakukan dengan melakonkan semula babak atau adegan daripada filem, drama atau situasi yang lain dan menjadikannya satu kelucuan
O

O
O
Komedi Stand Up
Komedi yang memerlukan pelawaknya berdiri di depan penonton dan menghiburkan mereka dengan jenaka dan cerita lucu



O
Komedi Topik/Satira
Komedi yang bersandarkan kepada suatu topik dan isu-isu semasa dan penuh dengan satira (sindiran dan sinis)
O

O
O

Peserta yang ditanda dengan O adalah bagus dalam bidang komedi yang dinyatakan manakala yang tiada tanda O bukannya tidak bagus tetapi kurang bagus dan tidak sesuai dengan bidang komedi tersebut. Jadual ini dibuat berdasarkan pemerhatian dan pandangan aku sepanjang Maharaja Lawak, Raja Lawak dan karier mereka, kalau ada sebarang kesilapan, pembaca nak tambah atau bagi pandangan sila isi kotak komen kat bawah tu dan sertakan sumber rujukan. Rata2 banyak bidang lawak yang lebih dari seorang peserta pakar dalam bidang tersebut, tetapi terdapat beberapa bidang yang unik kepada seorang peserta sahaja di mana kepakaran bidang tersebut hanya ada pada 1 peserta iaitu:
  • Jozan - Komedi Spontan
  • Jambu - Komedi Deadpan 
  • Sepah - Komedi Sitcom
  • Nabil - Komedi Stand Up & Intelektual
Bayangkan kumpulan Jambu buat stand up comedy berdiri sambil bercerita jenaka, Nabil buat drama sitcom sorang2 atas pentas, Sepah buat lawak slapstik berjalan itik quack2 dan menari robot, Jozan buat lawak dengan muka kayu... Mesti kurang menjadikan. Tiada orang yang perfect, setiap peserta pun ada kelebihan dan kekurangan masing2. Sebab tu aku tak pernah mengutuk mana2 peserta dalam ML even Amir sekalipun, sebab aku tau bukan senang nak buat lawak atas pentas dengan beribu2 mata orang tengah perhatikan gelagat kita, keberanian diorag mmg aku sangat respect walaupun kadangkala lawak kurang menjadi. Aku yang nak berucap depan 5 6 orang pun gugup dan gemuruh, nak angkat tangan tanya soalan dalam seminar pun dah menggigil tangan. So kepada yang suka kutuk2 peserta tu, korang hanya layak mengutuk kalau korang berdiri sebaris dan sama tinggi ngan diorang. Tapi kalau nak kritik tu bolehlah...

So sekian sahaja buat minggu ni. Kita jumpa lagi minggu depan untuk ulasan terakhir aku untuk Maharaja Lawak. Sedihnya huhuhuhu... Tak taulah lepas ni blog aku akan meriah lagi tak macam sekarang. Sila tinggalkan komen, pendapat, teguran, kutukan dan apa sahaja di kotak kat bawah ye :). Terima kasih dan SaYoNaRa!

* Kredit: Video oleh GuaTvdotcom

69 ulasan:

  1. kalau ikut video atas ni.. NABIL paling lawak..

    BalasPadam
  2. betul, nabil plg best lam video ni

    BalasPadam
  3. Salam bro admin,

    Pandangan aku berdasarkan video kat atas, nabil dan sepah mmg competence utk gelaran maharaja lawak. Of course tu dulu punye cerita...hehe...
    Nabil sgt sempoi berlawak. Pandai betul die bercerita..
    Tapi dari segi persembahan aku memilih sepah mungkin kerana lawak muzikal adalah makanan yg paling mudah diserap kot.. masa jep nyanyi, meremang je rasa bulu roma.hehe...

    Apepun pada pendapat aku pemenang maharaja lawak kali ni hanya akan ditentukan berdasarkan persembahan mereka masa final nanti. Minggu2 yg dah berlalu, tak kira bagus/lawak macam mane sekalipun persembahan, kesannya adalah minimum...

    Tapi kalau tgk pada jumlah markah+undian setiap kali selepas persembahan mingguan maharaja lawak, hanya jozan dan jambu je kot yg pernah dapat ranking teratas (betulkan kalo aku silap). Jadi peluang mereka adalah sgt besar berbanding sepah dan nabil jika dapat memberikan persembahan lawak yg best masa final nanti..

    Kesimpulannya, aku hanya nak tengok persembahan yg hebat sahaja masa final nanti. sape pun yg menang antara big 4 ni, aku ok je..haha...

    Sekian sahaja.... peace!;)

    -Alan-

    BalasPadam
  4. aku rase name joper tu johor + perlis..maap kalo aku yg slah.. :)

    BalasPadam
  5. Tq all for ur response...

    @Alan
    Betul cakap ko, yg menentukan juara adalah persembahan waktu final nanti, yg lama2 dah tak dikira sangat. Contohnya kalau Jozan selalu dapat no. 1 tapi waktu final nanti tetiba Jambu buat meletop gila, tak mustahil Jambu leh jadik Juara... So persembahan final adalah sangat kritikal bagi setiap peserta.

    @Tanpa Nama 7:17 PM
    Ooo yeke... ok aku betulkan balik... tq :)

    BalasPadam
  6. tp, insyaALLAH JOZAN akn jd juara ml.. AMIN...

    BalasPadam
  7. sepah mmg best mlm ni...jozan pon best jgk..nabil pon sme..hahah..tp jambu agk down ckit bg sye..r2 dye mencuba....papepon jozan akn juara..amin~

    BalasPadam
  8. jozannnnnnn......both of them are deserve to win in Maharaja Lawak.... heheee.....

    BalasPadam
  9. Minggu ni prefer lebih pada Jozan masa pusingan pertama, then jambu, sepah dll.

    Kat pusingan ke 2, lebih pada Sepah.

    Utk elak gaduh2, tunggu le sapa pemenangnya nanti ditentukan oleh juri & sms. Saya suka2 tengok aje.

    Blackjoker mana? silakan, silakan..

    BalasPadam
  10. baik kita tengok imam muda,,,,lagi berfaedah

    BalasPadam
  11. Salam,

    Lengkap jugak ulasan bro utk minggu 12 ni...dah mcm ulasan terakhir pulak dah.hehe....
    Dari ape yg aku paham, nampaknye bro mmg sgt mengharap nabil dapat tunjukkan prestasi die yg terbaik kan?so nabil la peserta pilihan bro tu..kot...haha..

    Apepun aku suke dgn persembahan minggu ni sebab semua mantop2! ni baru betul2 persaingan. Kalau tak konfirm jozan menang mudah...:p
    Aku mengharap muzikal komedi terakhir dari sepah di final. Dapat bawak lagu ramli sarip satu, phewww...! Aku yakin persembahan final dari semua peserta adalah yg paling best dan sengit. Masa tu sape pun juara dah tak kisah dah sebab puas hati...hehe...agaknye jela puas hati. jujur kate yg layak jadi juara sama ada jozan atau sepah je. ha, yg ni aku bias...!haha...

    Ok bro, tahniah kerana berjaya mengulas maharaja lawak dgn jayanye....peace!

    -Alan-

    BalasPadam
  12. HAHHAHAHAHHA...terbaek r ulasan u broo....aq arap sepah bkl jd juAra...no 2 jaMbu..anD 3 jozaN...

    BalasPadam
  13. sepah...terbaik....

    BalasPadam
  14. Nak betulkan sikit boley? Jgn marah ye admin. Persembahan sepah yg pertama, boboy (shuib) tu cucu pd jep dan mamat, bukan anak.

    BalasPadam
  15. -WHITEJOKER-
    BANGANG LA ADMIN NI, CONFIRM LA JOZAN MENANG, PENAH PESERTA LAIN DAPAT ROTFLMAO+, X PENAH KAN.. HANYA JOZAN YANG PENAH. WALAU SEHEBAT MANAPUN NABIL, JAMBU, SEPAH, MEREKA X BLEH MENANDINGI JOZAN, PALING KUAT DORANG PENAH DAPAT ROTFLMAO. KALAU ANDA SEMUA RASA JOZAN X LAYAK JADI JUARA, ANDA SILAP. JOZAN LENGKAP, PENAH TURUN, PENAH TENGAH2, PENAH NAIK.. NABIL, JAMBU, SEPAH NO MATCH FOR JOZAN..
    (KALAU KAT LUAR NEGARA, JUSTIN BEIBER, AND BEIBERNER, KT SNI, MALAYSIA KITA ADA JOZANER)
    MINTA MAAF KALAU SILAP EJA..
    PEACE YO

    BalasPadam
  16. Thx bro... Mmg ikut review bro ni dr awal ML lg... Mantops! Bg aku, klu ikut dr segi konsistensi, Sepah layak juara... Tp klu ikut dr segi siapa yg blh buat persembahan yg paling meletops, aku pilih Jozan... Apa2 pun, peace yo!

    BalasPadam
  17. untuk admin...setiap minggu saya mengikuti ape yg admin ulas tntg ML ni...so far best sgt..dah ape yg admin bg ulasan 2 lebeh kurang sme dgn sye...oke untuk minggu ni sye bg tempat petama pda sepah..ke 2 jozan(w/p peminat dan kipas ssh mati jozan) ke3 nabil..sbb sye rse sepah agk menyerlah di jb ni...pesembhn dyorg 2 2 best..jozan 2 sye prefer psmbhn ke2...nabil plak dah bangkit dr kjtuhan dye 3 minggu ni..syabas nabil..jambu huhuhu agak menurun prestasi nye...r2 dye mencuba sedaya upaya utk beri saingan...tp apekan daya tersingkir jgk...

    mmg sedeyhla ML nk abis..huhu..papepon thanks admin krn buat ulasan yg agak memuaskan dan berjya membuat rmai org puas aty..to BLACK JOCKER im waiting 4 you la..hahaha...bwk2la insaf..ni page admin ni..ske aty dyela nk post ape...yg u x puas aty sgt dgn admin ni knp???hahah....

    papepon hope sgt JOZAN dpt juara...dan minggu terakhir ni semua pesrta dpt buat kitaorg gelak sampai muntah..heheh...peace yaw!!!

    BalasPadam
  18. -JOZANER-
    gua x puas hati la ngn lu admin, ptt jozan untk kedua2 psmbhan dpt ROTFLMAO+, ada pngjran cintai sungai kita. ape ni bro, ptt jozan no 1.. gua x phm la ngn lu ni, ranking sma tp kedudukan berbeza. ptt psembhan kedua tu jozan yg ptma bro.. ptt lu kasi markah la, bru gua x konfius.. mcm lu kasi jozan ROTFLMAO+, bru nmpk prbezaan dia.. x ksah la lu gna +, -, mrkah ke 90%, 80% ke ape2 la nmpk skit bro.. lu x pndai menilai la, dlm sketch ptma jozan lebih pda ROTFLMAO.. pt dpt ROTFLMAO++++++++++
    lu cam sial la..
    -MAEL LAMBUNG AKA ZAMRI ROCKER-

    BalasPadam
  19. menang kalah adat pertandingan ! ak pilih JoZan ! :) all the rest pon lawak jugak ! tp ak ttp pilih JoZan ! :D

    -ABC123-

    BalasPadam
  20. Semua lawak2 tu mmg lawak. Tak tau nak pilih sapa paling lawak. Kita pakat2 cari komen sapa paling lawak lak. Setakat ni ada 2 whitejoker & jozener kedua2 paling lawak .. lagi, lagi..mana blackjoker? ke dah antar wakil, si whitejoker lak. tak best la.

    depa semua mmg lawak..

    ungujoker

    BalasPadam
  21. hmm..overall persembahan smlm mmg best..sepah paling ok..tp aku paling prefer lawak jozan lg ok mlm td..sepah lbih kpd lawak menyindir..n ade selitkan unsur2 lucah..congrat 2 jozan,sepah,nabil n jambu(imuniti) sbb dpt msuk final...

    BalasPadam
  22. baguslah ulasan ni. hehehe. dah nampak dah rate dorang kat mane.

    nak share pendapat saya.

    suka jozan. dorang best sebab lawak dorang sangat kreatif. kebanyakkan lawak dorang berbeza kot setiap minggu. byk karakter. dorang mmg unik. :)

    suka sepah jugak sebab lawak dorang salu dekat dengan kita. tentang adat2, dan masyarakat semua.

    suka nabil sebab dia intelligent. dia solo. tapi dia boleh berlawak mengalhkan yg berkumpulan. nabil mmg layak ke pentas akhir ML. dia perlu sokongan je sebab dia sorang.

    my favourite from the beginning. hehehe. :)

    jambu bukan tak suka, cuma lawak dorang tak berapa kena la ngan jiwa. hehe

    BalasPadam
  23. Tanpa nama 9.19 tu kata kena amik ingatan juga. Dia sayanng kat kita semua.. tkasih ye..Semuga Satu hari yg join2 ni jadi imam ..kat family pun kira ok. Amin.

    Tu le.. manfaat juga ruang tulis bicara ni. huhu

    BalasPadam
  24. saya sering mengikuti ulasan ini setiap minggu...setiap ulasan mmg sgt bernas dan saya sangat setuju.

    pilihan saya adalah nabil..

    tak perlu tiru gaya orang lain
    tak perlu menggunakan costume yg pelik
    tak perlu menjadi sesiapa

    hanya berbekalkan idea dan kreativiti spotan (walaupun pernah tertangkap meniru persembahan jim carrey,(masih boleh dimaafkan. tak salah sekiranya meniru bila terpaksa)

    dia masih boleh berdiri sebaris dengan peserta2 lain yang sering menggunakan konsep2 idea seperti di atas.

    itu yang menyebabkan saya sering menunggu persembahannya setiap minggu.

    Sekian komen saya...

    BalasPadam
  25. To all,
    Thanx sekali lagi sbb sudi baca dan komen kat ruangan ni... hari ni sehari suntuk pergi majlis kahwin rakan, so malam baru dapat online. Tak sempat saya nak baca semua, tapi apa2pun thanx kepada yg bagi sokongan, yg tolong betulkan beberapa kesilapan dalam ulasan saya dan thanx jugak kepada yg mengkeji, cakap admin sial lah banganglah apa lah... saya terima dgn hati yg terbuka :). So rata2 yg memilih Jozan dan Sepah akan menjadi juara... kalau ikut statistik saya, tak dinafikan mmg Jozan atau Sepah yg paling layak menjadi Juara... tapi saya masih mahukan ada org yg berbeza sikit dgn memilih Jambu atau Nabil jadik Juara dan disertakan dgn hujah2 kenapa mereka juga layak menjadi juara... Anyone?
    Btw... Blackjoker mana saya suka dgn komen2 dia :)

    BalasPadam
  26. CAM SIAL LA PENYOKONG JOZAN. KAWE DAH KABO KT ADMIN TKOR RANKING JOZAN HRI TU, XNOK, DEGIL, KERAS KEPALO.. CAM BENGONG ADMIN NI.. KPADA PENYOKONG JOZAN OR JOZANER, EVEN DPT ROTFMLO+, ITU SBB ADMIN TLONG, SERIUS BKN BEST PUN PSMBHN JD FADZILAH KAMSAH TU, JD HAFIZ LA, ZAMRI ROCKER LA, CAM SIAL ADA LA.. JGN BANGSAT SGT LA, EH SILAP, JGN BANGGA SGT LA, KAWE X HERAN LA KLU ADMIN NI BUTA HURUF KE, HATI KE ATAU BUTA WARNA TP JOZAN X LAYAK UNTK RANKING + TU.. SO JGN NK CKP JOZAN BLEH JD JUARA LA..
    THE TRUE CHAMPION SBNRYNE SEPAH LA, LAWAK MELAYU, BEST.. 1 LAGI KAWE NK CKAP, HRI TU ADMIN BG NABIL LMAO PAS TU TKAR JD LOL SBB TIRU ARTIS LA, TKT GAK KT READERS KLU X TKAR X NK G BLOG DIA.. CAM SIAL LA INI ADMIN, KAWE TGK KMPULAN LAIN TIRU ARTIS, X TRUN PUN RANKING..
    SBNRYE KAWE NK CKP ADMIN NI BIAS, TERLALU BIAS LA.. DIA CKP SDP DIA JE, ULASAN NI X PGRUHI ORNG UTNK UNDI PSERTA. ADIK KAWE BCA ULASAN NI PADA MINGGU 11 TRUS VOTE JOZAN PDAHAL SBLUM NI VOTE SEPAH SBB RANKING ADMIN BG.. SIAL LA... GUA DH BG CERAMAH BLIK KT DIA SPYA VOTE SEPAH..
    TO ADMIN.. KAWE HATE U, LIKE I HATE UR STUPIDITY AND UR EGO..
    SALAM SAYANG DARI KAWE
    PENDEKAR PENYU

    BalasPadam
  27. Pendekar Penyu alias blackjoker/whitejoker? yang ditunggu2 dah datang . Jeng jeng jeng. Tima kasih sbb bikin meriah kak sini. Kawe suka.

    U ceramah le lagi kek adik u, kawe pun sokong Sepah. Amacam? Jgn le marah lebih2 kek admin tu.. dia tu sedara u tau.

    ungujoker

    BalasPadam
  28. bro..
    nice comment..
    great effort buat analisis..
    Orag tak puashati tu biasa bro..
    Lagipun ini your analisis..
    pendapat masing2..
    u bebas nak bagi your opinion..

    BalasPadam
  29. bodoh jugak si blackjoker & co, kalo xsuka baca ulasan orang ni...blahla bodoh nk menyemak cam anjing lak kt sini...

    BalasPadam
  30. jambu boleh juara!!! i loikeeeee!!!

    BalasPadam
  31. Jozan : layak jd juara ML sbb sentiasa cuba untuk menampilkan kelainan pada prsembahan derang..x play safe je.. fan base Jozan pun kuat... tu yg banyak mbantu derang.. im one of Jozanners, nape ramai yg x puas hati lak.. kita bjuang la secara sihat.. x yah la kutuk2 fav org len..

    Sepah : suka gak kalo sepah yg menang sbb sentiasa mampu menampilkan lawak yg WOW.. cuma sepah terlalu play safe sgt.. tp minggu ni nye sketsa yg ustazah bahyah tuh, dia bjaya.. cuma byk sgt semput.. rasa cam anoying.. tp suka sepah dr RL3 ;)

    Nabil : mmg penuh ngn kretiviti, aku suka nabil ni masa RL2, tapi bila jd artis je dah stat nyampess... heheh, dia x wat salah pun ngn aku.. tp dia ni bg aku x pandai sgt nk jaga nama dia..

    Jambu : aku x cukup internesionelley untuk minat lawak derang.. wpun aku suka pak yus ms RL1.. n tolong la jgn raba2 cam ms bwk wtk saka tuh, sungguh anoying la... tgk dah nk tkena tettt si ahcong tuh...

    -luv ML

    BalasPadam
  32. Thanx for all the komen and pendapat. Bagus dapat bertukar2 pandangan macam ni.

    Special to @Pendekar Penyu
    Macam kenal la nick ni, pernah jumpa kat forum2. Sekali lagi aku cakap ini hanya pendapat aku dan aku tak pernah nak pengaruh sape2 utk ikut. Tapi kelakar la saudara siap bagi ceramah adik u suruh jgn undi Jozan tapi undi Sepah. Biasa perkataan ceramah2 ni pasal agama, pasal motivasi. Mungkin bukan ceramah tapi paksa kot :). Yang pasal Nabil aku turunkan rating dia sbb ada unsur peniruan tapi aku lambat tahu. Sama macam kes Jozan masa dia tiru dalam minggu silent comedy, aku dah tau dulu sbb aku pernah tengok performance yg dia tiru tu, sbb tu aku dah siap2 bagi LMAO, kalau ikutkan persembahan dia layak dapat ROTFLMAO. Beza dengan kes aku bagi ROTFLMAO+ kat Jozan minggu lepas, rating tu aku yg bagi sendiri yg datang dari hati aku, tapi ada insan yg tak puas hati paksa2 aku turunkan. So harap saudara penyu faham ye.

    BalasPadam
  33. patut nye admin tak payah pun turunkan meter JoZan from ROFTLMOA x 2 kepada ROFTLMOA+ ! dah tukar pon, ade gk yg tak puas ati, so bersabar la admin, heeee, manusia mmg tak penah nak appreciate org ! masing2 ego + emosi lebih2, bese la pertndngan kan :D

    -ABC123-

    BalasPadam
  34. mmg setuju!! kritik sikit ok la... ni siap mencarut menghina... mcm bgus je.... aku minat jozan pun xhina yg len..

    BalasPadam
  35. -FIQZ7-
    apa kata admin buat peratus serta meter laugh sekali. cth, minggu 11 = jozan (Laugh-O-Meter = ROTFLMAO / 100%)

    HEH : 0-20%
    HEHE: 21-34%
    HAHA:35-50%
    LOL: 51-70%
    LMAO: 71-84%
    ROTFLMAO: 85-94%
    ROTFLMAO+: 95-100%

    BalasPadam
  36. -FIQZ7-
    PEMBETULAN :
    jozan (Laugh-O-Meter = ROTFLMAO+ / 100%)

    BalasPadam
  37. -FIQZ7-
    maknanya, sapa dapat meter HEH, HEHE memang lawak dia fail/gagal.. :)

    BalasPadam
  38. -FIQZ7-
    minta sangat2, buat sistem ni kat ulasan final maharaja lawak. peace yawr~! :)

    BalasPadam
  39. -JUSTIN BIEBER-
    AS LONG ME BEING AN ARTIST, I HOPE MY BEIBENER WILL VOTE FOR JOZAN AND HELP JOZANER TO GIVE JOZAN BE NO 1..
    JUSTIN BIEBER+JOZAN=JUSTJOBER
    BEIBENER+JOZANER=BIBIRJOZAN
    PEACE YO

    BalasPadam
  40. mmg aku x puas hati ngn admin.. klu jmpa aku tmbuk rsanya.. blog ni adalah slah stu sbb org mgndi dan ko cba untk mmpngruhi org rmai.. ranking2 yg ko bg sume cam bodoh.
    -psychic one-

    BalasPadam
  41. nak tanye sat, ape yg jozan buat lepas linda onn buat bunyik ular??!

    BalasPadam
  42. nak terkencing..

    BalasPadam
  43. @ABC123 & Erynne Shukri
    Takpe saya juga akan cuba utk mendengar dan mempertimbangkan cadangan dan pandangan orang lain walaupun bukan semua yg akan puas hati sbb kita takkan dapat puaskan hati semua orang. Tapi bagi yg mengutuk dan menghina tu mmg saya sgt tidak setuju. Tak boleh ke kritik dgn cara yg baik? Pernah dengar Mamat Khalid, Ahmad Idham & Saiful Apek mencarut? Sbb tulah mereka boleh jadi JURI PROFESIONAL. Yang tak profesional tu adalah orang yg suka memaki2 menghina2 dan merendah2kan orang lain.

    @FIQZ7
    Cadangan yg baik, nanti saya akan cuba usahakan... Tapi kalau bagi cadangan awal2 dulu lagi best... Dah final cam dah terlambat... tapi takpe better late than never kan?

    @Justin bieber
    Apa kaitan justin bieber ngan jozan lak ni hahahahaha kelakar la u ni

    @Psychic One
    Ada pulak nak jadik psychic one ehehehe... lepas ni apa psychic two three four lapan lagi

    @Tanpa Nama 10:15 PM
    Kan lepas linda onn buat bunyik ular sssshhhhhhh tu, diorang rasa nak kencing la nak wee wee sbb bunyik ular tu mcm bunyi yg orang2 tua buat bila nak suruh budak2 kecik kencing.

    BalasPadam
  44. -FIQZ7-
    ahahah.. tak apa bro, final mesti kena ulasan yang terbaik kan. lepas letak peratus baru nampak sikit perbezaan. klo ROFTLMAO smata2 payah nk beza hebat yang macam mana..cth

    1.jozan = ROFTLMAO
    2.Sepah = ROFTLMAO

    yang kita tau hanya no.1 dan no.2 ja. tp klo masuk peratus. mungkin cmni :

    1. jozan = ROFTLMAO / 92%
    2. sepah = ROFTLMAO / 88%

    jd, kita tau yang beza antara jozan dan sepah sebanyak 4%.. :)

    BalasPadam
  45. salam.. terima kasih pade admin yg sngt telus dan jujur dlm membuat ulasan.. dari ape yang anda lakukan ini membuktikan anda sngt berilmu membuat reasearch dan sebagainye.
    ak xde bias mane2 peserta ML. tapi ak cume yakin gelaran biarlah kepada JAMBU sebabnye :
    - anda sndiri mengatakan gaya lawak JAMBU seakan MR. BEAN. ade kah itu bukan internasionalise???
    -mamad khalid pun memberikan komen yg same

    peserta yg len juge hebat tp harus diingat kite pernah ade senario, saiful apek. mereka meletup dan dikagumi tetapi cuma di MALAYSIA. smpai ble kah komedi kita terperuk dalam tempurung negara. biarlah ML kali ini memecah manipulasi komedi negara len. jgn kite sekadar menyalak di atas bukit menjadi jagoan di kg halaman sendiri. fikr kan dan renungkan. ini adalah pandangan peribadi aku. klau slah minta maaf.

    BalasPadam
  46. Biasa le, masing2 taste berbeza2, klu same aje, tak meriah le dunia ni... kawe klu tengok muka Jambu tu aje dah nak gelak, same le klu tengok muka acong, yasin ke, johan ke.. tapi jgn risau, kawe tak ngundi sapa2..

    Yg penting ...kita jgn gaduh2 sampai tahap ROFTLMAO +++ hahaha..

    BalasPadam
  47. ramalan ku benar belaka..hehe dah agak, 2 penyingkiran, juri kasi imuniti..tgk jambu yg x mnjadi mlm tu mmg kene duk bwh le..

    sori admin Psychic Zero..nmpk nye anda mmg bias ngan nabil..hehheehhe jgn mara aa..bagi aku nabil dah ilang auranye..mmg ade peningkatan tapi yg minat dier je yg akan kate dier lawak..ekeke

    pastu pasai jambu..meter tahap kelawakan tu x betoi lgsung..jambu lawak x jadi minggu ni..maybe dah x de idea kot..sori le peminat jambu sekalian haha..

    so sepatotnye final nnti :-

    1) Sepah
    2) Jozan
    3) Jambu
    4) Nabil

    sekian..tima kaseh

    sesat jln x tanye..
    aku peduli apenyee..

    - irwan shah

    BalasPadam
  48. @FIQZ7
    Tq again 4 ur suggestion... Eden torai :)

    @Tanpa Nama 20 Jun 2011 1:25 AM & 7:22 AM
    Yes pendapat anda ada betul juga... Macam Sepah lawaknya hanya utk orang Melayu je, even kaum lain pun rasa tak berapa faham. Lawak Jozan dan Nabil universal utk semua kaum di Malaysia, tapi lawak Jambu, terutama yg silent dan yg menggunakan byk gerakan lebih international sbb org luar boleh faham, tapi berbalik semula kepada undian di mana majoriti yg mengundi utk ML adalah orang Melayu kita...

    @Irwan shah
    Betul ramalan bro... But then camana saudara leh cakap saya bias kat Nabil? Saya rasa takdelah saya bagi rank kat dia tinggi :). Jambu mmg kureng sikit minggu ni, tapi masih menghiburkan dan still internationale...

    BalasPadam
  49. Salam admin, saya sangat suke baca blog awak ni. Modest dan humble. Logik dan intelektual. Pasni mesti rindu nak baca ulasan maharaja lawak. Pepun, pada saya ulasan admin mmg tercapai dek akal dan bias? Tedalah, just the way you are. Peace yaww!!

    BalasPadam
  50. kerna saudara meletakkan ranking nabil no.2, sepah no.3 dipusingan pertama..rase mcm x betol..tp xdehal..masing2 punye opinion rite..? hehe

    pepun teruskan menulis lagi di mnggu final pulak..aku bace entry anda tetiap minggu..overall bagos..

    -aku suke tgk linda onn time nk pelok zizan tuh..comel..wakakak

    moga yg betol2 terbaik jd juara maharaja lawok..dok gitu? cheers..

    - irwan shah

    BalasPadam
  51. yezzzzaaaa....!!!Nabil ke final jugak...at least tidak dgn immunity..hahaha


    this is best bro...!!


    @Psychic Zero
    kipidup bro...tgl ulasan tuk final je..mmg terbaekkk...!!

    BalasPadam
  52. der, mmg best ulasan lu..mmg xpnh miss baca ulasan kat blog nie every week..bagi aku semua big 4 berpotensi, tp aku kagum dengan nabil sebab lawak dia slalu kreatif..plus dia sorg2..mana sama idea sorg ngan idea peserta2 yg berkumpulan..tp dia masih bertahan..dis is bess bro...huhuhu..

    apa2 pun..tunggu final..konsepnya mudah, sape yg paling ramai peminat, dia akan menang..so dalam situasi nie nampak jozan lah kan yg paling ramai peminat...tp secara peribadi, i choose samaada nabil or sepah

    peace
    :dee:

    BalasPadam
  53. nabil pernah mnang abpbh dulu,so x mustahil ley mnang.
    jozan every season masuk raja lawak except season 1,spe x knal.
    Sepah bujang lapok thun 2000,
    Jambu juara raja lawak first,rise up ble lain boring.
    Lu Pikirlah Sendiri vs Jozan Show vs Bujang Sepah Lalalitamplom vs Lawaking

    BalasPadam
  54. kengkadang bile dh ade peminat,,benda x lawak pon boleh menang,jozan tergedik2 cm bebudak pon lawak,
    nilai berdasarkan persembahan,bukan krana peserta.

    BalasPadam
  55. suke baca review kat sini..
    sangat setuju setiap big4 ada kelebihan masing2..

    apapun wait & see je la nnt siapa juara maharaja lawak..=)

    BalasPadam
  56. * Dah cuba post komen ni berulang kali tapi tak keluar2. Jadi kalau tiba2 komen yang sama ni terkeluar banyak kali, mohon maaf awal2 ya...

    Sebenarnya bg komedi slapstik, JAMBU adalah terbaik. 'Psiko', 'ganas' itulah antara kriteria slapstick comedy. Dan dlm slapstick comedy, dgn TIDAK berkata apa2 pun mesej boleh sampai kpd audien (silent).

    Mmg kegemilangan slapstick comedy ialah masa zaman silent movies dulu. Ditambah dgn mimik muka (sbg contoh segmen 1 minggu 12, mimik muka 'sakit' Tauke lepas kena ketuk dgn papan meja). Kdg2 bila fikir balik, maybe ada sebab kenapa lawak Jambu sedikit violent. Kerana itulah salah satu kriteria slapstick komedi.

    Maybe pada stengah orang, slapstick comedy adalah lawak bodoh. Tapi kpd kebanyakan org seperti saya, slapstick comedy adalah klasik & bukan semua org berbakat utk buat. Boleh tgk Charlie Chaplin, 3 Stooges, Jerry Lewis just to name a few. Jim Carrey pun sgt berbakat slapstick.

    Saya pasti Tauke faham dgn 'aksi ganas' Yus. Kerana tanpa aksi ganas tersebut, mungkin tidak akan wujud sebarang mimik muka. Lagipun kalau Tauke kisah, rasanya dah lama Tauke bagitau Yus suruh stop buat gitu. Tapi kita melihatnya almost every week.

    Banyak video di Youtube ttg slapstick comedy gitu juga websites. Apabila kita memahami apa itu slapstick comedy, mungkin selepas itu kita akan lebih menghargai usaha & lawak Jambu.

    Ini beberapa video yg baik utk kita faham apa itu slapstick komedi :

    http://www.youtube.com/watch?v=jhaqJXHIXiA
    http://www.youtube.com/watch?v=Lu8s1xCXKHg
    http://www.youtube.com/watch?v=84xx4gTmROg

    Dear fans of Jambu dll, once & for all sblm final, tolonglah check out links yg saya bg ni...

    Anyway. Tahniah admin blog Ada Kamu Kisah ni atas ulasan yg begitu detail.

    BalasPadam
  57. wah, mcm tahu je sape fav no 1 admin ni. ;p
    enjoy bc ulasan lengkap admin kt blog ni. gigih betul wat ulasan siap ada jadual bagai.
    but seriously this is example of the way to rate and differentiate their performance among d contestant, and also among their own performance every week :)

    masing2 ada sebab minat mana2 peserta, as for me, i choose jozan cause every week they try to make a different performance :)
    -missviolet-

    BalasPadam
  58. @nami_2010
    Tq saudari... but saya ni biasa2 je... still byk kelemahan, cuma mencuba utk memberikan yg terbaik. Tak dinafikan mungkin ada sikit2 bias... itu saya akui adalah kelemahan saya... Peace yawww :)

    @irwan shah
    Ada sebab saya bagi nabil rank no 2 dan sepah no 3 utk persembahan pertama... pertama bagi saya kedua2 nya sama lawak, tapi markah saya bagi kurang sikit kat sepah sbb lawak dia quite gross lah... pasal daging berbau, rasa kulit dalam gulai, terasa kemanisan taik idung huhuhuhu... cheers ;)

    @ainndz
    Tq ainndz... this is best broo... this is best

    @dee
    Betol tu... Jozan mmg paling berpotensi utk jadik juara sbb fan base diorang sgt kuat

    @Tanpa Nama 20 Jun 2011 3:57 PM
    Bagus perbandingan awak... setiap orang ada sebab kenapa diorang boleh jadik juara

    @Tanpa Nama 20 Jun 2011 4:01 PM
    Tapi kalau benda mmg dah lawak mmg orang gelak tak kisah dia tu peminat ke tak... tapi kalau betul2 tak lawak peminat pun susah nak gelak, mungkin just bersorak atau bertepuk tangan tanda sokongan... contoh mcm Jozan masa minggu tukang urut... sgt minimum org yg gelak. Tapi yg diorang jadik budak tergedik2 tu mmg kelakar

    @intan
    Tq... setuju jugak setiap peserta ada kelebihan dan juga kelemahan masing2.

    @Astro Kami Mahu TV Show Kumpulan Jambu
    Terima kasih fan page Astro Kami Mahu TV Show Kumpulan Jambu sbb sudi bagi komen yg panjang plus dgn penerangan dan sumber rujukan sekali. Saya mmg mula2 nak masukkan Jambu dalam kategori lawak slapstik, cuma mungkin pemahaman saya mengenai lawak slapstik ni terhad... thanx sbb memberi penjelasan yg sangat detail... saya akan memberi point kpd Jambu utk kategori lawak slapstik dalam jadual saya. Kepada kawan2 lain, boleh tgk video yg disertakan utk memahami dan mendalami apa yg dikatakan lawak slapstik, at least kalau sblm ni ada yg selalu kutuk lawak yg Jambu buat boleh bukak minda sikit dan tgk byk pelawak2 terkenal pun buat apa yg Jambu ada buat dlm lawak2 dia.

    @missviolet
    Tahu ke sape favorite saya, ce citer ce citer hehehehe... Anyways tq for reading my review... sbb konsep saya kita perlu menilai kekuatan dan kelemahan setiap peserta baru leh wat penilaian yg betul, bukan kita tengok yang buruk je tapi yg baik kita terlepas pandang...

    BalasPadam
  59. to admin:
    about fav tu, sy dh cuba decode gk, tp nk tggu u reveal kan dlm ulasan final then only i will tell whether or not it is d same as what i thought ye. :)

    yup, tgk yg baik je takmo ngaku ada kekurangan pun tak bagus jugak.
    kalau rasa perlu puji, tak salah kta puji.
    kalau rasa perlu kritik, silakan, sbb itu akan membantu dorg perbaiki persembahan jugak..
    -missviolet-

    BalasPadam
  60. Ambo suka Jambu, tapi hok yang Yus berkemban & peluk Tauke & cakap nak m..n tu, agak ...entah le tak tau nak cakap apa. Tapi mungkin saka-saka ni memang suka berkemban agaknya kot!! wlu bgaimana pun internasionale.
    Yg beri undi nanti orang2 melayu bukan internasionale.

    Pe pe pun kita tunggu kejutan2 di finale.

    BalasPadam
  61. AKU SOKONG 100% KATA FIQZ7... BGOS GAK WT CM2..BRU SENANG KITA NK MENILAI MNA YG PALING BGOS...

    BalasPadam
  62. terbaikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

    BalasPadam
  63. wah ...fanatik ML ni..apapon i minat SEPAH

    BalasPadam
  64. aku akn gelak based on aku punyer natural laughing level. Kalu lawak, otomatik la aku akan gelak, kalau tk lawak paksa mcm mana pon tk gelak. Apart from that aku cukup tak suke fans yg suke memburuk2 kan peserta lain disebabkan lawak dorang ni tk menepati selera. Sorry to say aku menyampah ngn most of Jozanners, but dont get me wrong, sbb aku pon suka Jozan but to me dorang overrated sgt dh mcm Man Utd. Kalo boleh biarlah la yg underdog juara, baru feel skit tgk fan2 Jozan meroyan. Hehehehehe

    BalasPadam
  65. 1 jozan
    2 nabil
    3 sepah
    4 jamabul(imuniti)

    BalasPadam
  66. vid dah tak leh tengok~ cilakkak punya astro~ huk~

    BalasPadam
  67. Agaknya, sapa yang admin sokong ya? saya harap jawapan Sepah.

    BalasPadam
  68. Hehehe... rahsia... tunggu habis ML nanti :)

    BalasPadam
  69. Salam,
    pasal takde review final. Sepah menang senyum memanjang saye sampai termimpi2.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...