Rabu, 29 Jun 2011

Tutorial OSS Server Setup menggunakan Centos

Post kali ni aku nak share nota kursus / tutorial / howto / manual yang aku buat dan gunakan untuk mengajar atau membuat kursus berkaitan ICT. Untuk tutorial kali ni aku publishkan nota kursus aku berkaitan cara2 untuk membangunkan server OSS (Open Source Software) menggunakan Centos 5.5. Yang latest adalah Centos 5.6 tapi cara install dan configure lebih kurang sama. Untuk download ISO Images bagi Centos (34 bit / 64 bit) boleh download kat sini. Dalam nota ni aku akan tunjukkan step by step cara2 utk membuat setup bermula dari installation, configuration dan testing. 
Dalam nota tutorial ni cover installation dan configuration perisian LAMP iaitu Linux (Centos 5.5), Apache Web Server, MySQL Database dan PHP, tutorial beberapa arahan/command asas basic Linux dan pembangunan shell script ringkas, penggunaan Cronjob serta installation beberapa komponen lain seperti IPTables Firewall, Apache Virtual Host, Sendmail, PhpMyAdmin, NTP (Network Time Protocol) client dan pengujian server menggunakan Apache Benchmark tools, Awstats dan Nmap tools.


Kalau nak belajar buat installation tapi takde server atau PC lain, boleh gunakan perisian VMWare. Perisian ni merupakan perisian Virtual Machine yang membolehkan anda membuat installation Operating System kat satu PC sahaja tanpa mengganggu OS Windows sedia ada, tapi make sure spesifikasi komputer agak tinggi seperti Processor, RAM dan Hard Disk. Tapi software VMWare ni kena bayar, kalau nak yg free pandai2 cari VMWare Workstation version yang dah crack kat Google. Kalau nak yang free, pakai software virtual machine yang open source dan free seperti Virtual Box.

Nota ni semuanya dalam 89 muka surat. Disebabkan nota ni last update dalam akhir tahun lepas (2010), so kemungkinan terdapat beberapa link dalam nota tu yg tak update atau dah tak valid. Kalau ada yg tak update atau ada pertanyaan atau tak faham ke boleh post kat komen kat bawah, Insya Allah aku akan cuba bantu. Anda boleh gunakan nota ni untuk mengajar dan share dengan orang lain. Tapi kalau nak jemput aku mengajar pun boleh dengan kadar bayaran yang berpatutan, boleh hubungi aku di link Facebook dekat Profile aku :).

Nota Kursus OSS Server Setup

1 ulasan:

  1. Sunyi aje.. tak leh lawan ML juga.
    Ok le, tak kan nak gelak spnjang masa kan?
    Apa lagi lebih2 sangat.
    Rejab --> Isra' Mikraj
    Saaban --> Nisfu Saaban
    Ramadhan --> quran, qiam, tarawikh, lailatulqdr dll

    (peminat ustzh Bahyah)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...