Rabu, 15 Jun 2011

Portal Malaysia Berdepan Ancaman Serangan Cyber

Seperti yang mungkin ramai dah yang tahu, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) telah menghantar surat arahan rasmi kepada semua pembekal Internet atau ISP di Malaysia seperti TM dan Jaring di bawah Section 263(2) Akta Komunikasi dan Multimedia (CMA) 1998 untuk memblock beberapa laman web terutamanya laman web yang yang digunakan untuk file sharing. 10 website yang kena block adalah:

1. http://www.warez-bb.org
2. http://www.thepiratedbay.org
3. http://www.movie2k.to
4. http://www.megavideo.com
5. http://www.putlocker.com
6. http://www.depositfiles.com
7. http://www.duckload.com
8. http://www.fileserve.com
9. http://www.filestube.com
10. http://www.megaupload.com

Aku pernah ada akaun kat Megaupload satu ketika dulu, share dengan kawan2 ofis... Website2 ni kalau ada akaun dia, download rate mmg laju gila... puas hati. Aku jugak pernah ada akaun Hotfile dan Rapidshare, tak tau kenapa tak termasuk dalam list tu. Setakat ini ada lagi ISP yang dah block website2 tu dan ada juga yang masih boleh access. Sama ada patut atau tidak laman2 web ni disekat aku tak leh jawab sebab ia dah termaktub dalam undang2 dan akta yang telah digubal. Lagipun Kerajaan pernah mendapat surat amaran daripada Paramount Studio kalau tak silap kerana aktiviti download mengdownload filem2 secara illegal ni lah yang selalu dilakukan oleh rakyat negara kita. Kadang2 memang rasa tak puas hati jugak sbb tak dapat la nak download movie ke lagu ke dari website2 tu, tapi nak buat mcm mana...

Tapi walaupun website2 ni ke block, banyak lagi website file sharing lain yang ada kat Internet ni yang boleh orang gunakan. Dan banyak juga cara2 yang boleh digunakan dan akan digunakan untuk bypass blocking ni mcm guna proxy, VPN, Ultrasurf, anonymizer, tunneling dan lain2 lah... aku tak nak ajar korang cariklah sendiri... Cuma apa yg aku nak citer ia bukan berenti setakat ni. Tindakan kerajaan Malaysia untuk memblok2 website ni terutama website PirateBay.org dan WikiLeaks telah mengundang kemarahan daripada sebuah organisasi Hackers antarabangsa yang bernama Anonymous telah melancarkan Operation Malaysia dengan menghantar cabaran dan amaran kepada kerajaan Malaysia untuk menghack portal www.malaysia.gov.my pada Rabu, 15 Jun 2011 7:30 PM GMT iaitu pada malam ini pukul 3:30 pagi! Image kat bawah merupakan surat cabaran yang mereka letak kat website mereka.


Video berikut pula mengandungi amaran mereka yang mereka postkan di Youtube. Kalau tengok kat komen2 kat Youtube, lebih ramai yang rakyat Malaysia yang menyokong tindakan Anonymous ni daripada yang membantah. (* Video asal dah diremoved oleh owner, so aku republish balik video yg diupload oleh user lain)


"Greetings, Malaysia, We have seen the censorship taken by the Malaysian government, blocking sites like The Pirate Bay, and WikiLeaks. Malaysia is one of the world's strictest governments, even blocking out movies, and television shows. These acts of censorship are inexcusable. You are taking away a basic human right. The internet is here for freedom, without fear of government interference. Do not think that no one else notices. Your structured government has done the talking, and we hear loud and clear. Let this be an announcement to all your people. This is a sign, a warning, and an opportunity to listen to ideas above your own. In a way you are being stubborn. But how will this help anyone or your country. We fear that if you make further decisions to take away human freedom. We are obligated to act fast and have no mercy. For rules were meant to be broken. And corruption was meant to be washed away and forgiven. Now we will wash your corruption away so be prepared. Take this as a favor."

Organisasi Hackers Anonymous ni sangat terkenal dan merekalah yang bertanggungjawab menghack website Sony, tapi menafikan mereka yang melumpuhkan Sony Playstation Networks pada bulan April yang lalu yang kemudiannya telah diakui dilakukan oleh kumpulan hackers yang lain iaitu LulzSec.  Adakah mereka akan berjaya? Tak tahulah, sbb Polis, Cybersecurity, MAMPU dan lain2 telah mengambil tindakan untuk menguat dan meningkatkan security ke atas sistem2 dan juga menjalankan penyiasatan berkenaan ancaman ini. Mintak2lah hackers ni tak berjaya. Kalau aku yang jaga server tu, tengah malam pukul 3 pagi aku cabut je kabel network kat server tu tak dapat la diorang nak hack pukul 3.30 pagi tu.
Lain2 perkembangan terbaru, beberapa website tempatan dah pun kena hack dan hack, salah satunya adalah www.tourmalaysia.com.my. Ni bukan website official Tourism Malaysia, yang official kat www.tourism.gov.my. Ni mungkin website salah satu agensi pelancongan yang ada kat Malaysia.


Kumpulan yang bertanggungjawab untuk hack dan deface website ni adalah Rilekscrew, kumpulan Hackers tempatan yang aku cerita sebelum ni hack akaun facebook Heliza Helmi dan Linda Onn. Aku ada jugak post jugak kat Facebook diorang mintak diorang tolong defend sekali sistem2 kat Malaysia yg berkemungkinan boleh kena hack, tapi diorang lagi nak tolong hack ada lah huhuhuhuhu. Mungkin diorang pun bengang dengan tindakan kerajaan memblock website2 file sharing tu.

Lagi berita mengenai ancaman ini boleh tengok kat sini:

Bagi aku, aku tak menyokong tindakan hackers luar yg menyibuk2 hal negara kita, sebab tempiasnya mesti akan kena kat aku jugak sebagai orang yg menjaga network operation, tapi dalam masa yang sama, aku juga kurang senang dengan tindakan SKMM memblock website2 file sharing ni sbb ada byk jugak benda yg tak illegal yg boleh dikongsikan seperti ebook dan video pendidikan, slide2 presentation, research work paper, benda2 lain yang berilmiah... cuma ada ke yg nak download benda2 tu? Tapi yalah, kalau tindakan yg dibuat tu adalah untuk kebaikan rakyat dan kerajaan, aku pun takleh nak cakap apa, kita terima jelah dengan hati yang terbuka... Cuma yang aku risaunya, selepas Anonymous ni berjaya atau tidak untuk hack portal Malaysia ni, diorang akan hack pula website2 kerajaan yang lain dan website2 Malaysia yang lain, malah mungkin akan menyebabkan kumpulan hackers terutama hackers Indonesia untuk join serangan ni...

***** UPDATED *****

Kat berita TV, paper, Internet, Blogs semua mengeluarkan berita yang banyak laman web Malaysia dan kerajaan telah digodam a.k.a hack. Ada yang cakap 41 website, ada yg cakap 51, kat Buletin Utama lebih 90 website. Sebenarnya media ni telalu over-exaggerated. Takde banyak mana pun website yg kena hack, defaced or DoS oleh kumpulan Anonymous ni, yang diorang report website kena DoS sampai takleh bukak tu pun kebanyakannya bukan tak boleh bukak sbb kena attack tapi server tu sendiri didownkan oleh Admin bagi mengelakkan kena hack, tapi media report lebih2 pulak. Ni senarai website kerajaan Malaysia yang dikatakan antara yang telah dihack:


So kebanyakannya telah switched off server mereka, bukan kena DoS attack pun. Tapi tak taulah kenapa main website yang diorang nak attack www.malaysia.gov.my masih takleh bukak lagi... takkan lama sangat tutup kot. Dan satu lagi yg sibuk2 nak hack asalnya kumpulan Anonymous je, ni ada pulak kumpulan hackers tempatan Dragon Force sibuk2 nak join hack ni kenapa? Aku tgk Anonymous tak byk pun hack, yg lebih2 ni geng2 Dragon Force pulak. Apsal korang nak sibuk2 hack time ni, dulu takde kecoh2 nak hack. Nak tumpang glamour la tu... Patut korang sebagai citizen of Malaysia kena tolong defend kita punya cyberspace daripada diceroboh, ni korang join sekali kenapa? Bayangkan kalau negara kita kena serang dengan negara luar, then segelintir rakyat Malaysia yang tak puas hati dengan beberapa polisi kerajaan join sekali negara luar tembak rakyat negara sendiri... Tak ke pengkhianat namanya? Dan sebab korang lah aku terpaksa tak tido malam demi menjaga kedaulatan cyberspace negara kita. Terima kasih kerana telah menyusahkan aku dan berpuluh2 ribu penjawat awam yang bergred F ni...

6 ulasan:

  1. kesian kawan2 aku kat PRISMA. sure tak leh tidur time shift malam. kena sengkang mata bt monitoring. kalau dah kena insiden, kena berjawab lak nanti dengan MAMPU.

    BalasPadam
  2. Double thumbs up untuk entry nih!! sungguh informativee...!!

    errr.. jangan2 awak pun dah jadi ahli kelab hacker nih..? ehehehehehe

    BalasPadam
  3. @donat
    Tulah kesian budak2 PRISMA, tapi diorang mmg ada keje shift kan 24x7... Mintak2 diorang leh block hackers ni dari hack government punya site

    @Izan
    Tq so much kak izan... mana ada saya jadik ahli kelab... kena defend lagi ada lah daripada kene hack huhuhuhu

    BalasPadam
  4. Wah....penuh dengan maklumat..tah mana2 lah kamu dapat yer.....baguih betul..bleh jadik perisik berjaya nih....

    BalasPadam
  5. sebab hotfile aktif dalam remove file2 yang copyrighted

    BalasPadam
  6. @ahmad faezi
    Oh yelah biasa hotfile dan rapidshare aktif remove file copyright, megaupload tak rajin sgt

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...